UBER DANMARK -  UBER POP - Organiseret Pirattaxa
Vi bruger cookies kun til til statistik for eget brug Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.
UberPop er ULOVLIG erhvervsmæssig personbefordring i daglig tale kaldet pirattaxa
KLIK OG LÆS: Advokat Carsten Bo Nielsen´s notat om Uber og taxiloven
KLIK OG LÆS: Oversigt over dommene mod Uber for UberPop i Tyskland og Frankrig
KLIK OG LÆS: Samkørsel-Hvad siger Loven
KLIK OG LÆS: Sveriges Regering har nu meldt ud til EU omkring UberPop. EU-reglerna hindrar inte en nationell domstol att förbjuda Uberpop, anser regeringen.
KLIK OG LÆS: Michael Nielsen IRU´s EU direktør siger Danske myndigheder har fejlet i Uber-sagen
Miljardkoncernen Uber lockar bilägare utan taxikörkort att tjäna snabba pengar som chaufförer. Vad bolaget inte berättar är att uppdraget anses strida mot lagen.
Uber tjänar pengarna medan förarna får ta smällen, säger Mustafa Al-Saraj, en av 21 förare som hittills dömts för svarttaxiverksamhet.
"Det är fråga om ren svarttaxiverksamhet." Säger Lars Berglund kriminalinspektör vid Stockholmspolisen.

Læs videre i Dagens Nyheters artikler af den prisbelønte kriminal reporter Lasse Wierup:
Uber tjänar pengar – förare får ta smällen - De som kör blir juridisk-kanonmat


11 maj 2016 Dagens Nyheter kommer i dag igen med nye afsløringer. Taxiforbundet i Sverige har haft et security firma som undercover Uberpop passagerere. Af 118 førere som blev undersøgt var 29 tidligere dømt for grove brott. Grovt spirituskørsel, tyveri, overfald och grove narkotikaforbrydelser er nogle af de forbrydelser som Uberpop-førerne har været dømt for. Tre procent av bilerne havde dessuden kørselsforbud en ting som vi også konstateret i Danmark.
Læs Dagens Nyheter - TaxiFörbundets artikel om sagen

Der må spekuleres i at disse afsløringer er det som er den virkelige årsag til at Uber pludselig stoppede Uberpop tjenesten i Sverige. Er situationen anderledes i Danmark? Nej absolut ikke.

Sidste nyt:

10 okt 2016 Sveriges Radio har lavet et fremragende program om Uber og om Uberpop sagen i Sverige, Her afsløres Ubers omoraliske , uetiske metoder fuldt ud. Lyt og læs her; Kaliber 1 Sveriges Radio

Relaterede links til andre sider i sagen ligger i bunden af siden. Læs om Regeringens udtalelse i sagen og om hvad den Franske General manager siger. Han blev dømd i Paris i juni til 70.000 euro i bøder for at ha lanceret Uberpop i Frankrig,

30 juli 2016 De 2 domme med bøder over 3.000 blev overklaget af advokaterne og kommer for landsretten den 17 nov. Domme under 3.000 kr kan ikke overklages uden speciel tilladelse. Der har ingen oplysning været i pressen om en sådan tilladelse er givet.

Trods at dommen fra den 8 juli er gældende indtil en ev. anden dom i landsretten fortsætter Uber at tilbyde Uberpop og rekrytere nye chauffører.

8 juli 2016 Så faldt endelig dommen i Danmark over de første 6 Uberpopchauffører. Som ventet var dommen helt entydig.
De blev alle 6 dømt til bøder fra 2.000 til 5.000

Læs dommen her; Uberkørsel var ulovlig taxikørsel 

18 maj 2016 Frankrig kræver arbejdsgiver ansvar og afgifter fra Uber.
I Schweitz fik de en dom sidste uge som beorder dem at betale sociale forsikringer.

17 maj 2016 Taxi chauffører i hele Schweitz demonstrerer mod Uber

15 maj 2016 Polen har nu begyndt at slå ned på Uberpop flere steder. Krakow var de første der gjorde det sidste år allerede og i går var det razzia igen.
This is another blow magistrate in the drivers' Uber. Employees of the City Council ordered 14 transport using the Uber app.
- In all cases it was found to be shipping services without any license required for the performance of road transport of passenger.
Drivers threaten for a custodial sentence or a fine of up to 5,000 zlotys
"Only one vehicle is owned by a natural person, other vehicles are among the few companies (most vehicles leased), which either hire drivers or employ them. In the case of a vehicle, it was found that it was used alternately by the two drivers. These circumstances suggest that UBER is a typical business venture, contrary to the promoted by the organization's ideology, according to which it is associated drivers with free space in the vehicle with people who only pretend to be in the direction of travel of drivers.

11 maj 2016
Uber i Sverige har i dag meddelt at Uberpop nedlægges i Sverige. Som der fremgår af artikeln så kommer beslutningen fra en højere instans. Det må så virke meget underligt at de så fortsætter i Danmark hvor loven er meget klar. Langt mere end i Sverige hvor der ikke findes en klar definition af samkørsel som vi har i Danmark. Læs mere hos Dagens Nyheter og hos DR

26.4.16 Den første retsag mod 6 Uberførere i Danmark blev en cirkusforestilling hvor Ubers advokater på alle måder forsøgte at udsætte retsagen med forskellige argumenter. Dommeren var dog meget klar i sine udtalelser og til sidst efter fler timer gik sagen i gang. Da melder advokaten for 2 af førerne fra og siger pludselig at nu har hun ikke tid længere. Dette trods at anklageren fortæller at han fået besked om at hun havde sat hele dagen af til sagen. Reultatet blev at kun 4 førere blev hørt og sagen blev derefter udsat til 17 juni. Læs mere.

19.4.16 I dag behandler Estlands parlament en lov i første høring. Denne lov er fremlagt af deres største parti Reformpartiet, et meget liberalt parti, og med den vil de i et slag legalisere Uberpop og lignende tjenester trods at de efter deres nuværende lov er illegale pirattaxi. De støder dog på stærk modstand. Justitsministeren har allerede i går udtalt at loven er imod Estlands forfattning.


19.4.16
Navnene på de 6 tiltalte Uberpop førere der skal for Byretten i København den 26/4 er nu offentliggjort. De viser at alle de tiltalte er med udenlandsk baggrund. Der er bland de nu 1291 Uberpop-biler som gruppen UberFakta registreret meget få med danske navne. Et forsigtig tal vil være 5%. Tendensen er altså den samme som i Sverige og for øvrigt i UK, Frankrig og mange andre steder. Mange har brug for tolk som i Sverige og har derfor også svært at forstå loven. De er et let bytte for Ubers løgner.

Hvordan Uber´s chefer som Alok i Sverige, Matthias i Danmark eller Jalali i Schweitz kan fortsætte med at komme med totalt latterlige løgner om hvordan Uberpop servicen virker er ufattelig. De bliver ved med deres samkørsels løgn ligegyldig hvor mange domstole påpeger at det er en ren taxa service som virker som alle andre taxa. "Hjernevaskede?" Ja de har i hvert fald lært eksakt hvad de skal sige efter den samme manual allesammen. Oanset land og sprog er der samme ord der kommer ud af deres mund.

12.4.16 I Polen er der nu kommet et udspil fra ministeriet. De vil ikke finde sig i de lovløse tilstande der hærsker med Uberpop og andre pirattaxa. Uber har på 1 1/2 år udvidet til 6 byer med Uberpop men de har ikke tilladelser og nu vil man stoppe dette med nye regler for alle.

Der blir kaldt sammen til møde i april allerede men Uber må ikke være med.

The team is meeting in April and will begin to develop the law. The team will enter five representatives representing taxi drivers, employees of the department of road transport in the MIB. It will not, however, representatives of the Uber or other carriers. Læs mere på Polsk

12.4.16 Mere fra Finland. Der er nu 2 førere dømt. Den første en Russer fik foruden dagsbøder konfiskation af hele indkomsten ca €12.000 og nummer 2 fik konfiskeret €3.000. Dette er altså deres bruttoindkomst og de må ikke få fradrag for deres udgifter til bilen som vi må regne med er minimum €4.000 i det første tilfælde.
Dommen som jeg har læst fortæller at manden hade gået en kurs for taxichauffører men ikke klaret prøven. Det er så Uber ligeglade med.

De siger at man må inte dra av kostnader som opstået i den brottsliga virksomheden, t.ex. bränslekostnader och slitage i samband med uberkörningar og och man sammenlignede med att det finns prejudicerande domme som siger att en inbrudststyv ikke kan dra av kostnaden för brækjernet når han ska betale tillbage det han stjålet.
Han har også betalt skat af sin indtjening men det blir heller ikke modregnet af Tingsretten Det er hans sag at forsøge at få det tilbage fra skatteværket.

Så blir det også givet en irettesættelse till trafiksäkerhetsverkets tjänsteman Susanna Metsälampi som tydligen haft en diavisning om fornyelse av taxiloven, som forsvaret forsökte at bruge som bevismaterial nr 2. Om det skriver dommeren "en tjänstemans diavisning påverkar inte innehållet i taxitrafiklagen. Den gällande taxilagstiftningens krav på tillstånd är klart formulerat"

Artikel fra YLE Nyheter på Svenska

7.4.16 Første dom i Helsingfors; Dagsbøder plus konfiskation af indkomst 12.000 euro

28.3.16 I Norge blev den første Uberpop dom en frikendelse men denne er nu blevet omstødt af en højere ret. Læs mere
Helsingfors er i alt 46 Uberpop førere taget af politiet. Politiets udredning er nu klar og der ventes på at de skal blive tiltalt af anklageren i Tingsrätten.

23.3.16 Den første Uberpop dom i Sverige der er appelleret til hovretten er afgjort. Det blev en fældende dom med 10.000 kr i bøde. Læs mere

19.3.16 Dagens Nyheter afslører med start den 11/3 2016 i en række artikler alle dommene i Sverige
Uber tjänar pengar – förare får ta smällen
De som kör blir juridisk-kanonmat
Taxiutredaren-Uberpop som drivs med vinst kan forbjudas
Ministern: Ubers tjänst är olaglig Den svenske infrastrukturminister Anna Johansson gir en meget hård kritik af Uber.

De Svenske domme fra Stockholms Tingsrätt kan læses på min side hvor jeg publiceret dem siden december. 21 UberPOP-förare dømt i Sverige

18.3.16 I Frankrig er nu Uber igen blevet dømt for vildledende markedsføring vedrørende Uberpop. Denne gang i Lille og efter at en enkelt taxichaufør anmeldt dem. Uber skal betale 50.000 euro i bøde + 3.000 til taxachaufføren. Dommen kan resultere at flere enkelte chauffører kan sigte Uber.

10.3.16 Justitsminister Søren Pind´s udtalelser om at der skal ventes på EU domstolen for at kunne tiltale Uber viser at han ikke er kapabel til at udføre sit arbejde. Uber´s lovovertrædelser i Danmark har intet at gøre med EU sagen mod Uber. Overtrædelserne af markedsføringsloven kunne for længe siden smidt Uber på porten sådan som de gjort i Frankrig. Nu er også Michael Nielsen IRU´s specielle EU direktør kommet på banen med en udtalelse i sagen.
Læs den hos Dansk Taxi Råd: Danske myndigheder har fejlet i Uber-sagen
læs også den Svenske Regerings brev til EU
Jeg vil også anbefale at se denne høring fra EU den 21 dec hvor også Michael Nielsen kommer med et indlæg. Træk frem til 1.30, der starter Ubersagen.

18.2.16 Dato for de første 6 er fastsat til 26 april
16.2.16 Læs hos DR.dk Sigtelse rejst mod 24 Uberpop førere i Danmark.

16.2.16 10 Uberpop førere er i alt dømt for olaga taxitrafik i Stockholm

Artikel i Transportarbetaren om de sidste domme i Sverige med kommentar fra Uber.

10.01.16 Det Norske politi fortsætter med at anholde og klippe nummerplader
af UberPop førere trods at den første fører blev frikendt.
Frikendelsen skyldes at de ikke opfatter det at haile en chauffør via en app som at finde ham på "almen plads" en ret tåbelig dommerpraksis som naturligvis kan bruges på alle taxa da de fleste taxa bestilles via telefon. En telefon er heller ikke almen plads. Der vil nu blive brugt en anden §.

28.12.15 Sverige 1 UberPop fører mere dømt i Stockholm

7.12.16 Danmark Politiet til Uber-chauffører: Vi klipper jeres nummerplader

04.12.15 Helsingfors Polisen: Vi kommer att fortsätta bötfälla Uber

04.12.15 Norge Uber-sjåfører får bøter for pirattaxikjøring

10.11.15 Sverige 2 UberPop førere mere dømt i Stockholm

21 UberPOP-förare dømt i Sverige

UberPop Legal Status

Samkørsel-Hvad siger Loven

Uber Legal Dommene i Tyskland, Holland og Frankrig

Advokat Carsten Bo Nielsen´s notat om Uber og taxiloven

Ubers løgne - del 1, information til ministre og folketinget

Ubers løgne - del 2, information til ministre og folketinget

Ubers løgne del 3 Stop Uber Aarhus

Uber sagen for EU domstol

TAXI Nyt

Taxi priser

Danmark:
07.12.15 Politiet har endelig her til morgen meddelt at de nu anholder UberPop førere.

Politiet til Uber-chauffører: Vi klipper jeres nummerplader

Hvorfor skulle det gå et helt år inden dette. Loven i Danmark er 100% klar.
Justitsministeren skal stå til ansvars for dette. Ifølge Ubers egen oplysninger til DR i går 6.12 har de hvervet over 1.500 chauffører !!!!

Uber er også i dag 7.12 dømt i Paris for «pratique commerciale trompeuse».
150.000 euro for at ha lavet misledende markedsføring af UberPop som en samkørselstjeneste trods at det er en ren taxa service. UberPop er stoppet i Paris i juli 2015.

Det er denne anklage som alle anklagerne i hele Norden især Danmark burde bruge. Markedføingsloven er meget ens i hele Europa og findes også som et EU direktiv der kan bruges. Læs især artikel 6 og 7

Hvor lavt kan Uber gå i pris. I Vilnius har de lige introduceret UberX efter egen udsagn er det med myndighedernes tilladelser. Men myndighederne er ikke enige.Taksten er: Start Euro 0,8 - 0,1 per min - 0,4 per km
Dette svarer til at en 10 km tur (15 min) koster 6,30 euro = 47 DKK
minus 20% til Uber så er der 37 kr tilbage hvorav der skal betales alle driftsudgifter til bilen!!!
Billedet viser Ubers biler i København den 28.8.2015
Dette er kun dem der var ledige. Mindst lige så mange er ude at køre med kunder. 173 Uberbiler registreret den 28/8 . Dette er UberPop, Uber´s taxa tjeneste bestående af privatbiler uden tilladelser som er erklæret ulovlig i hele Sydeuropa.

Dato 30 /11 : 460 ulovlige UberPop pirattaxa er nu registreret af Gruppen UberFakta.
Dato 28/3 2016: 1.060 ulovlige UberPop pirattaxa er nu registreret af Uber Fakta. Antalet registreret af Uber er mindst 2.000

De ansvarlige for at denne kriminelle virksomhed efter et helt år stadig eksisterer i Danmark er politiets advokaturchef Vibeke Thorkil-Jensen samt Justitsminister Søren Pind. Trods politianmeldelser og sigtelse mod Uber den 17 marts har advokaturchefen forbudt politiet at gøre deres arbejde med at anholde og udstede bøder til disse pirattaxa indtil sagen mod Uber kommer for retten. Dette trods at der ingen tvivl er om ulovligheden i chaufførernes virksomhed.

Sagen mod Uber selv er grebet helt forkert an. Uber dømmes lettest efter markedsføringsloven, I Frankrig faldt den første dom over UberPop efter "pratiques commerciales trompeuses” allerede i oktober 2014, en måned før de brugte den samme vildledende markedsføring i Danmark og hele Norden. Den endelige dom efter Ubers appeal falder den 7 dec 2015.

Vi har altså min. 400 Pirataxa som udfører ulovlig kriminell virksomhed. Som Oslo politiet siger. At de kalder sig Uber ændrer ikke på deres status som pirattaxa. I hele Sydeuropa er UberPop stoppet ved domstol. Kun Danmark har endnu ikke dømt eller givet bøder til en eneste UberPop fører.

Den omsættning som de stjæler fra de lovlige taxa udgør nu ca 5 - 10 millioner om måneden. Vel at mærke penge der ikke betales skat af hverken af Uber eller de fleste af chaufførerne.

Bland disse Uberbiler er 15 biler der er afmeldt, som altså kører ulovlig uden forsikring og skat. Den 19 nov har vi også opdaget at en af dem er meldt efterlyst i politiets register siden mange år.
Uber København har også uden videre tilmeldt mindst 12 svensk registrerede biler.

Hvor mange kriminelle personer der kører rundt som Uber chauffører vides ikke men der har været flere episoder med trussler og direkte vold fra Uber Chauffører mod Taxa chauffører. Allerede i Januar blev en udsat for dødstrusler efter at de første politianmeldelser mod dem blev indleveret. En Uberchauffør angreb og smadrede for nylig frontruden på en Taxa efter at chaufføren taget et billede til dokumentation af ulovlig taxalørsel.

Husk at dette er privatbiler med chauffører uden nogen som helst erhvervserfaring. De har ingen erhvervskørekort, ingen lægeundersøgelser, og mange har kun haft kørekort 1 år. Kravet fra Uber er 21 år og kørekort i 1 år. Bileren er ofte gamle. 1/3 er mer end 8 år gamle. over 50 er ældre end Ubers krav hvilket viser hvor dårlig deres kontrol er. Da de ikke er erhvervsforsikret er chaufførerne meget dårlig stillet ved en ulykke. Passagerer er dækket men forsikringselskabet vil sende kravet videre til chaufføren.

Den skandaløse måde som politiet og den ansvarlige politiadvokat hanteret Uber sagen er nu en af de største skandaler i de sidste 50 år. Justitsministeren bør stå til ansvar for at denne kriminelle organisation har kunnet fortsætte i et helt år og udvide til en størrelse der svarer til 25% af de samlede Københavnske taxa.

I Holland hvor den offentlige anklager for nylig i forbindelse med en razzia af Ubers kontorer kaldte dem en kriminel organisation, har Uber den 18 nov, efter et helt år givet op med UberPop, og vil nu gå efter at overholde loven, samt kun tilbyde UberX og Black med licenserede chauffører, i samarbejde med myndigheder.

Det samme gælder nu hele Sydeuropa inkl Tyskland og Uber har udtalt at de har gjort et stort mistag ved at udbyde denne illegale service. Trods dette fortsætter de i Danmark uden indgreb fra politi, folketing og justitsminister.

Åbent brev 28 aug til Justitsministeren, Transportministeren, Erhvervsministeren, Transportudvalget og Transportordførere.


UberPop er ULOVLIG erhvervsmæssig personbefordring og skal omtales i media som en ulovlig taxavirksomhed = pirattaxa

KLIK OG LÆS: Advokat Carsten Bo Nielsen´s notat om Uber og taxiloven

Ubers aktivitet i København vokser nu så kraftig at vi har den største aktivitet i Europa af den ulovlige tjeneste UberPop. Kun i Warzawa, Prag og Tallin samt Zurich er de endnu ikke politianmeldt, eller under undersøgelse men udfra antalet biler synlig i appen er der flere i København end i nogen anden by. Derimod har der været demonstrationer i Warzawa og i Slovakiet hvor de ellers lovet at overholde loven med lisenserede chauffører.

UberPop er i Hele Tyskland, i Geneve, Lausanne, Brussels, Amsterdam, Madrid, Barcelona, Italien Lissabon, og hele Frankrig stoppet ved domstol. Deres aktiviteter i hele Norden, er under undersøgelse. I Helsingfors har politiet bedt almenheden om hjælp med at finde, og anmelde chaufførerne. I Sverige undersøges de for Skatteunddragelse, og Svarttaxi. Den første dom faldt den 11/9 og 2 mere er dømt i november

I Oslo har politiet siden juni begyndt at skaffe beviser til anholdelser.
Opdatering: De første 3 biler er taget og nummerpladerne "afskiltet" i slutningen af oktober
Også i Helsingfors bødelægges nu UberPop bilerne af politiet.

I Frankrig blev der ved højeste domstol vedtaget totalt forbud mod UberPop den 22/09.

I Brussels, er også en ny dom stoppet UberPop den 28 sept og i Amsterdam hvor de trods anholdelser, og bøder (som betales af Uber) til i alt 450.000 euro, fortsat med at køre, er der den 29 sept foretaget razziaer mod deres kontorer igen.
De bliver i de hollandske medier meget hårt og klart kaldet for Kriminell organisation

Opdatering; Uberpop er den 13 oktober stoppet helt i Brussels.

Uberpop er PIRATTAXA. Åbent udført uden indgreb fra politiet trods politianmeldelse fra trafikstyrelsen nogle få timer efter de kom til Danmark, og med sigtelse siden 17 marts. Trods sigtelsen fortsætter de at hverve nye chauffører som overtales med forsikring om at det ikke er ulovligt. Kontoret i København har ansat 3 nye medarbejdere siden sigtelsen.

Uber pop er privatbiler uden tilladelser til erhvervsmæssig kørsel. De er uden erhvervskørekort, og de har ikke en erhvervsmæssig forsikring til personbefordring. Ifølge flere meldinger i media, og fra chauffører betaler de ikke skat af indkomsten. Kundens betaling for kørslen sker via deres afd i Holland som derefter udbetaler penge til chaufførerne via konto i lande kendt for skattely. Derved betaler Uber heller ikke moms af kørslen i de lande der har moms på taxi.

De kunne ha været stoppet den samme dag de startede den 19 nov 2014. Der blev ikke ansøgt om tilladelse, men Ubers engelske chef for Uber Nordics , Jo Bertram meddelte kun at nu var Uber kommet til København. Læs hendes introduktion til transportudvalget

Uber kalder det samkørsel, men det er det ikke. Det har intet med samkørsel, eller deleøkonomi at gøre. Med denne løgn forsøger hun at bilde media, og politiker ind at de ikke skal ha tilladelse.

Vi har som det eneste land en taxilov der i loven definerer samkørsel. Den har vi haft siden 1999. Vi er foregangsland for samkørsel, og alligevel kan ikke politiet, og politikerne finde ud af at stoppe denne kriminelle virksomhed.

Vi er de eneste som med loven i hånd kunne ha stoppet dem øjeblikkelig.

Uber´s representant Jo Bertram chef for UBER Nordics har med løgne som nedenstående markedsført UberPop som samkørsel.
Husk at efter markedsføringsloven er det strafbart at bruge vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158302

Citat. Helsingfors 20/11 2014 Launch af UberPop

“This is for people who want to share the costs of running a car,” said Bertram. “The price of the ride covers the costs of using the car, such as fuel, insurance, maintenance and that kind of thing.”

Samme udtalelser til Børsen med flere i Danmark. Børsen 19/11 2014

"Formålet med Uber Pop er ikke profit, men at udnytte pladsen i bilerne bedre end i dag, og dermed afhjælpe trængsel, og forurening i storbyerne. Samkørselsordninger er ikke ulovlige, så jeg kan slet ikke se problemet," siger Jo Bertram, direktør for Ubers nordiske aktiviteter.”

Lignende beskrivelser blev også brugt i Madrid og Barcelona ved starten af UberPop. Den svenske introduktion af UberPop fortæller om at det er en samåkningstjänst där passagerare och förare finner varandra. Og hvordan det sparer på miljøent ved at minska antalet bilar.
http://newsroom.uber.com/gothenburg/sv/2014/09/vi-lanserar-uberpop/ Samme side findes også i Amsterdam.

Men Uber afhjælper da ikke trængsel, og forurening. En Ubertaxa kører op til det dobbelte af hvad den samme transport ville være med egen bil. Og Uber er ikke samkørsel. Chaufførerne skal ikke samme vej. De kører dig til din destination og finder derefter en ny kunde.

Det er taxakørsel med profit, men uden de lovlige tilladelser. Kaldet Pirattaxa i Danmark

UberPops standard takst i Danmark er ca 14 kr /km. Som ofte kan stige til det dobbelte med Surge Pricing.

Maximum betaling efter taxiloven for samkørsel er udgifter til benzin, og olie. Taxiloven siger:Stk. 5. Samkørselsarrangementer og kørsel ved benyttelse af køretøjer tilknyttet delebilsordninger anses ikke som erhvervsmæssig personbefordring, jf. stk. 1, såfremt der alene ydes godtgørelse for de med kørslen direkte forbundne omkostninger.

Dette overholdes af alle de store Samkørselstjenester vi har i Europa som den Danske GoMore.

Såvel den Tyske som den Engelske lov har for øvrigt den samme græns for betaling, for ikke erhvervsmæssig personbefordring. I UK siger de at der kan lægges et ikke defineret beløb til for slid.

Intet gøres af politiet for at stoppe UBER. At de overhovedet blev undersøgt og sigtet er kun på grund af det frivillige arbejde som gruppen af hovedsaglig taxachauffører har lavet. De chauffører der er blevet anmeldt med fuld bevisføring ville politiet kunne udstede bøder til uden det store arbejde.

Hvorhvidt UBER selv kan dømmes efter straffelovens $131, eller andre paragrafer er så en anden sag, men det er nødvendig at der sættes et stop NU for den aktivitet der foregår først og fremmest for at de personer der bruger dem forstår at dette er ulovlig.

Vi har folketingsmedlemmer der fuldt åbenlyst bruger Uber, og indbilder sig at de er lovlige indtil de er dømt.

De lægger det endog ud på Facebook, og fortæller stolt om det. Men denne idé om at de er lovlige indtil de er dømt er naturligvis ikke rigtig. Hvordan kan man så udstede bøder til almindelige pirattaxa. De enkelte chauffører der kører Uber udfører efter lovens regler nøjagtig det samme som en almindelig pirattaxa. Jeg tror ikke ens de mest hærdede Uberfans ville sige at det er lovlig at køre pirattaxa.

Er det sådan vi ønsker at Danmark skal være. Et land hvor udenlandske selskaber frit kan komme og ulovligt uden de fornødne tilladelser stjæle arbejdet for Danske lovlige selskaber.

Dette er alt sammen sort arbejde. Hverken Uber eller chaufførerne betaler skat.
Det ville da også være tåbelig da arbejdet er ulovlig.

Hvor meget omsætter de for? Her er en der fortæller hvor meget han tjener.
http://www.vice.com/en_dk/read/jeg-har-ikke-hrt-om-nogen-der-betaler-skat-p-tur-med-to-uber-chauffrer-044

Der er mange grunde til at dette burde ha været stoppet helt fra starten.

Uber kræver ikke andet end almindelig kørekort for at køre UberPop. Altså ingen erhvervskørekort med den udvidede lægeattest som bl a betyder at nogle sygedomme er omfattet af langt strengere regler. Til ex. epilepsi. Du skal for almindelig kørekort kun ha været anfaldsfri i 1 år med medicinering. For erhvervskørekort er det 10 år hvoraf 5 uden medicin.

I foråret var der en Uber chauffør i DRs døvemagasin som stolt fortalte at han kørte for Uber fordi han havde blevet nægtet erhvervskørekort. Han er altså døv, og har haft epilepsi.
Her er udsendelsen. https://www.youtube.com/watch?v=cHMHkvDJj1A

Der har i USA været 2 ulykker med Uber drivers der fik epileptiske anfald og kørte ind i fodgængere. Heldigvis kun med lettere skader. En i San Fransisco, og denne i NYC http://nypost.com/2015/06/08/pedestrians-seriously-injured-after-car-crashes-into-light-pole/

Uber´s sikkerhedskontroller har været stærkt kritiseret alle steder i verden. Du kan i princip blive godkendt efter en telefonsamtale. Her i Danmark viste det sig at af de første 70 vogne var 9 ældre end 10 år. Dette trods at Uber siger de kun tar biler der højest er 10 år. 3 var afmeldt og uden forsikring.
Det er muligt at tilmelde en vens vogn, og derefter bruge sin egen gamle vogn til at køre Uber og dermed snyde deres kontrol.

Jeg begriber ikke at der ikke helt fra start blev grebet ind overfor Uber i Danmark. Efterforskningen kunne ha været lavet med appen fra kontoret. Med appen kan hentes alle oplysninger der er nødvendig for anholdelse. Navn, registreringsnummer, prisen på kørsel som er afgørende for at bevise at det ikke er samkørsel. Ja du blir endog ringet op af chaufføren ofte så du får telefonnummer. Du kan også bruge appen, og gå på jagt efter dem på gaden. I modsætning til de gamle pirattaxa gemmer de sig ikke.
Det har politiet nu efter 9 måneder fundet ud af i Oslo så nu bliver det endelig anholdelser.
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/08/31/2047/kan-flge-piratsjfrer-p-kartapp

I Finland har politiet lige bedt almenheden om hjælp til at anmelde Uber biler.
I Sverige ja der går man efter skattesvindel eftersom der i princip er pirattaxa også hvis der kun betales for benzin.
Den grænse for betaling som vi har i Danmark ved samkørsel findes ikke i den svenske lov.
UberPop er altså klart svarttaxi som det kaldes i Sverige, men det er i så fald også de rigtige samkørsels tjenester som man gerne vil promovere, lige som i Danmark. Så det er lidt af et problem for infrastrukturminister Anna Johansson.

Der er nu en liste på 173 Uber biler der er blevet set. De sidste 100 er tilkommet efter 18 juni.
Der vil nemt kunne blive 1000 biler inden jul hvis der ikke gribes ind nu.

Venlig Hilsen
Hans Nyberg
Frivillig konsulent for undersøgelse af UBER´s aktiviteter.

Afsløring af kommuner og regioners ulovlige brugerbetalinger for transport i bosteder for handicappede. http://hans-nyberg.dk/mm/bus/

Fotograf-speciale i 360 VirtualTours

hansnyb@gmail.com

kontakt hans@nyberg.com

Samkørsel-Hvad siger Loven

UberPOP-förare dömda i Sverige

Advokat Carsten Bo Nielsen´s notat om Uber og taxiloven

Ubers løgne - del 1, information til ministre og folketinget

Ubers løgne - del 2, information til ministre og folketinget

Ubers løgne del 3 Stop Uber Aarhus

Uber sagen for EU domstol

ANTI UBER

TAXI Nyt

Taxi priser

web analytics